mandag den 2. november 2009

De der piller..

Dette er ikke udtryk for et feministisk mindreværdskompleks eller et desperat forsøg på at virke interessant, men nok mere en bekræftigelse i at jeg er enig med mig selv..eller finde ud af hvad jeg mener. Jeg ved det ikke.

Jeg har aldrig været tilhænger af p-piller. Dette er der flere årsager til. Først og fremmest fordi jeg har en mor som har påvirket mig i denne retning, dels fordi jeg selv har set bivirkningerne deraf (læs: humørsvingninger, hovedpine, kvalme, træthed og mere appetit*), dels fordi det virker kunstigt at kunne styre sin egen cyklus og fordi at prisen for p-piller er omkring 120 - 220(som din kæreste(/one-night-stand) sikkert sjældent bidrager til). Godt nok skulle dette beløb dække tre måneder, i mens at du med kondom skal betale ca. 59,- for ti knald.
Du kan altså for et månedligt beløb på 40-73 kroner bolle uhæmmet ved daglig indtagelse af pille - og selv få lov at styre din mens (wuhu - du kan bare hoppe den over hvis du skal være sammen med mr. love eller en tur i svømmer'n). Fedt tilbud..
Men ikke nok men denne månedlige udgift; du skal..nu tabte jeg tråden...
Fik heksestød i foden!!!!!!!!!!!!!!





Min pointe var, at du altså dagligt skal indtage denne lille pille under et særligt tidsinterval. Dette i sig selv burde, for mig at se, være en umulighed for størstedelen af alle kvinder?! Selv de systematiserede. Jeg tænker bare..ét er at tage dem - et andet er at huske (at medbringe) dem?! Jeg glemmer mine nøgler, glemmer at børste tænder, glemmer mit buskort, glemmer min telefon, glemmer at tage bh på, glemmer mig selv..hvordan skal jeg huske at tage p-piller efter at have husket dem? (..mange er som mig)

Med kondom garderer du dig imod at ende blandt 'de unge mødre' med heftig tv-omtale og hus og hund før du fylder 18. Du undgår kraftig opblomstring af diverse væskefyldte blærer i skridtet, i mens forskellen i nydelsen - og her kan jeg kun tale på vegne af pigens(eller min egen) - ikke virker gabende stor taget i betragtning af et 0,10 mm. lag gummi eller ej. Jeg kan bare ikke se hvad der - for en pige - er så praktisk ved disse p-piller?

Det er os, det går udover hvis vi - alene - ni måneder efter sex er ulykkelig indehaver af en lyserød alien, og derfor kan jeg godt forstå at man føler et ansvar, hvilket kun er godt. Men jeg er af den opfattelse, at mange (især unge) kvinder gør det for at kunne dyrke sex når som helst - hvor som helst - på mandens præmisser. Derfor - mener jeg - at man som pige godt kan tage ansvar på andre måder end i form af p-piller - også i et fast forhold. Jeg kan i hvert fald. Jeg kan alt.

Så jeg venter til år 2012, hvor p-pillen til mænd skulle være færdigudviklet og brugbar..så kan de rende rundt med humørsvingninger og ta' de ekstra kilo på for nydelsens skyld - for jeg gider ikke, når jeg med en pakke kondomer kan beskytte mig selv og få det samme ud af det.
Ses vi til roskilde??

*er også inkluderet i 'almindelig' menstruation<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar