lørdag den 26. december 2009

"kemi er en bitch der fucker dig op"

nu er det igen blevet min tur. kemi. på c-niveau. 7. januar. jeg skal op og forsvare mit 10-tal, og dét har jeg præcis 24 minutters forberedelse til.

fuck eksamen.

så kort kan det siges. for eksamen er gået hen og blevet en omgang jeopardy, hvor udfaldet er 'enten eller'. det mener jeg til trods for, at det gennem hele mit liv er gået godt til alle mine prøver. det jeg synes er dybt absurd og forkert, er måden vi skal bedømme folk på. den tysk/old/kemi/fysik(for at tage nogle af de værste)karakter, du efter eksamen er nedfældet, er alle karakterer som nemt kan trække gennemsnittet akkurat så langt ned, at du ikke kan komme ind på drømmestudiet. og til hvilken nytte? den forberedelsestid, som for mit vedkommende næste gang er 24 min., er dermed afgørende for hvilket tal min præstation formår at ophæve mig til. jeg har yderligere 27(!!) eksamenstitler at forholde mig til, hvoraf flere af dem er emner, som jeg knap nok husker?! (jaja..) hvordan i al verden skal jeg forberede mig lige godt til alle emner? hvis jeg trækker mængdeberegning er det fedt og hvis jeg trækker redoxtitrering er jeg rimelig screwed! på den måde er det knald eller fald..for jeg er god til kemi all over. men er det sgu ikke hele vejen rundt - men hvem er også dét? det er dét som pisser mig af. det kan bare ikke passe, at vi i en verden hvor vores bedømmelser gennem systemet falder på en kortvarig, koncentreret og fokuseret præsentation(af noget man kan ske aldrig at have gennemgået pga. den kærlige H1N1), da det ALDRIG er måden tingene vil blive løst på i det virkelige liv?! ikke engang i den normale undervisning?! til kemieksamen, må vi ikke have vores noter med, kun dem vi har skrevet i løbet af de 24 min. yderligere må vi ikke stå med disse noter i hånden, men kun kigge på dem EN GANG I MELLEM! JORDEN KALDER FUCKING GYMNASIET!!!! sådan forgår det INGEN steder?! meningen med hele gymnasieforløbet, er almen dannelse, men det er klart vi bliver brainfucked, når nolge kommer igennem systemet, fordi de er gode til at læse op, men ikke kan fungere i en sammenhæng - i et ganske almindeligt arbejdsmiljø.
hvis det stod til mig, burde man ikke eksamensteste folk som vi gør i dag. ganske enkelt, burde årskarakterene overføres til eksamensbeviset. da det er sådan du arbejder - det siger noget om din generelle indsats. og hvis du nogensinder har gået i en gymklasse, ville du også vide at karakterene var rimeligt sigende(selvfølgelig med enkelte undtagelser, gimpe). om det så er fordi du er god til at lave lektier og dermed godt forberedt, eller fordi du er god til at redde den i timerne er jo elendigt ligegyldigt. for de årskarakterer, som lander i karakterbogen er meget sigende hvad angår din arbejdsindsats - og det er vel dét vi skal bedømmes på? det kan bare ikke passe, at man ikke kan trække en lige linje fra måden det skal gøres på i gymnasiet til måden på arbejdspladsen...

det er måske lidt rodet........hej

1 kommentar: